بــوی کُنـْـدُر

مگر غیر این است که هر نوشته‌ای،بویی دارد؟

مرگ فوتبال!

دوشنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۰، ۰۸:۱۹ ق.ظ

دو سه هفته پیش بود که با دستای جمع شده تو سینه‌ش، لبخند حرص درآر گوشه‌ی لبش و لحن تحقیر آمیزش ‌گفت:«چقدر احمقی که این جور خودتو می‌کُشی واسه یه تیم انگلیسی دوزاری که هزار کیلومتر اون ور دنیاست. جایی که هیچکی تو رو حتی به چپشم حساب نمی‌کنه! و چقدر احمق‌تری که خودتو بقیه احمقایی که مثل خودت، طرفدار اون تیم چرت و پرت هستن رو "ما" خطاب می‌کنی!» 

نگاهمو مثل یه تیر زهراگین پرت کردم سمت مردمک چشماشو و با لحن به مراتب تحقیر آمیزتر از خودش جواب دادم:«از دلایل علاقه‌ی افراطیم به فوتبال اینه که گوساله‌هایی مثل تو بهش علاقه‌ای پیدا نکردن! اگه یه ابلهی مثل تو فوتبالو دوست داشت باید شک می‌کردم به درست یا غلط بودن علاقه‌م! تو و امثال تو هیچ وقت فوتبالو نفهمیدید و نمی‌فهمید و نخواهید فهمید. نه که قصدشو نداشته باشید! فی‌الواقع مغز معیوبتون اجازه‌ی فهمیدنشو نمیده! فوتبال شبیه زندگی نیست! فوتبال خودِ خودِ زندگیه. تویی و این زمین سبز چشم نواز و 11 نفر مرد جنگی و دشمنی که باید هر جور شده نابودش کنید. بدون هیچ رحمی! خشمگین و درنده! مگه زندگی چیه غیر جنگیدن؟ پا به پای بازیکنا می‌دویی، عرق می‌ریزی، فریاد می‌زنی، مشتاتو می‌کوبونی به هوا، دعوا می‌کنی، می‌خندی و اشک می‌ریزی! تو خونه‌ت نشستی و لم دادی رو مبل ولی همزمان تو زمینی و داری جون می‌کنی واسه تیمت. حالا این وسط اگه عصبانی بشی و صداتو ببری بالا و چهارتا فحشم بدی، مشکلی که نداره که هیچ، قشنگم هست. به قول آرتتا:

It's okay to get angry, to raise our voices, as long as It comes from the right place.

 

از سخنرانی خودم خوشم میاد و یه اعتماد به نفس دوباره‌ می‌گیرم و ادامه میدم:«هر گورستونی از این دنیا که باشی، تو هم یه عضوی از این خانواده هستی. بازی شروع میشه و تو از زمین و زمان کنده میشی و بیخیال کل دنیا، چشم می‌دوزی به قاب تلویزیون و غرق میشی توش. نمی‌فهمی چه حس ناب و بی‌نطیری داره اون جاهایی که ستاره تیمت گل میزنه و میره واسه شادی گل مخصوصش و تو همزمان باهاش، حرکاتشو انجام میدی! یا وقتایی که تیم مقابلت، 90 دقیقه اتوبوس میچینه و دفاع میکنه ولی لحظات آخر قفل دروازه‌شون شکسته میشه! انگار خون دوباره تو بدنت به جریان می‌افته و از جات میپری بالا و با یه حس خشم و خوشحالی آمیخته با هم، فحشو میکشی به سر تا پای حریف ترسو و بزدلت! حتا سر دردای بعد باخت و حذف شدنو هم نمی‌دونی چه لذتی داره! یا کُری خوندنای پر از داد و فریادی که به گرفتگی صدا و سوزش گلو ختم میشه! می‌دونی؟ آرتتا از قبل جواب الاغایی مثل تو رو داده:

When people come to our house, try to divide us, because they know our family and what our shirt means. Let them know we can't be divided and it will take all of us together. Because we know where we belong. So when the challenges come, you will tell them: This is family. This is ARSENAL.

از خطابه‌ی آتشین و پر از شور و ذوق خودم راضی بودم! یه حس برتری بی‌نظیر تو مایه‌های همون گل دقیقه‌ نودی!

 

دیشب یه شب تاریخی بود واسه فوتبال. یه کودتای ناباورانه! اعلامیه رسمی 12 تا تیم بزرگ اروپایی و تشکیل سوپرلیگ و نابوی جزیره، سری آ، لالیگا، بوندسلیگا، لیگ اروپا و سی ال! و نابودی قریب الوقوع جام جهانی. بازی قدرت و پول بین یوفا و مالکین باشگاه‌ها و فوتبالی که پایان خودشو داره حس می‌کنه. این همه لیگ با این همه تاریخ پر از افتخار نابود میشن و میرن پی کارشون. تمام این بلبشو هم به رهبری یه پیرمرد مولتی میلیاردر و جاه طلبیه که خودشو به زمین و آسمون می‌زنه که یه جوری اسم کثیفشو تو تاریخ فوتبال جاودانه کنه! که مثلا چند نسل بعدی بیان بگن پرز آغاز کننده‌ی یه انقلاب عظیم تو فوتبال بود و تاریخو از نو نوشت! مجسمه‌شو بسازن و ورزشگاه به نامش بزنن و درباره‌ش کتاب بنویسن و فیلم بسازن! 

این فوبتال یه بخش مهم و جدایی ناپذیر از زندگی من و میلیون‌ها آدم مثل منه. شاید خیلی‌هامون اصلا دلیل این دلبستگی و عشق و علاقه‌ی بی حد و مرزمون رو نفهمیم! ولی اینو می‌دونیم که بدون فوتبال زندگی واسه‌مون به شدت کسل کننده و مسخره میشه. بهش نیاز داریم. خیلی نیاز داریم. معتادیم به این جنون. هیچ جوره هم نمی‌تونیم ترکش کنیم. این طرح سراسر حماقت و بلاهت بیرون اومده از مغز چهارتا پیرمرد پول پرست، روح فوتبالو میکشه. احمقی اگه غیر این فکر کنی! شاید دیگه نتونم خودمو جزئی از "ما"یی بدونم که اینقدر سنگشونو به سینه می‌زدم. شاید فوتبال اصلا مال "ما" نیست! فوتبال ملک اجدادی مالکای این 12 تا تیمه. فوتبال مال پرزه. مال آنیلیه. مال گلیزره. مال کرونکه‌ست! ما این وسط هیچیم! هیچ! ما متوهمای احمق!

کل دیشبو داشتم سایتای خبریو زیر و رو می‌کردم. تو یوتیوب گشت میزدم و حرفای فوتبالیستای قدیمی و کانالای هواداری تیما رو می‌دیدم. این شوکه شدنه تو همه حس میشه. همه پر از تنفر و ناباورین. سرم درد می‌کنه. باید تا ساعت 12 بیدار باشم و کلاسامو شرکت کنم. واسه ساعت 10 کنفرانسم باید بدم! خیره میشم به لباسای آرسنالم. به لوگو دوخته شده روشون! لوگو دقیقا جاییه که زیرش قلبمه. حس قبلیو ندارم بهش! شاید این تیم دیگه مال من نیست. شاید از اولم نبوده. شاید هیچ "ما"یی وجود نداره. شایدم مثل همیشه  خیلی احساساتی شدم و دارم چرند میگم!

  • موافقین ۳ مخالفین ۰
  • دوشنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۰، ۰۸:۱۹ ق.ظ
  • محسن

نظرات  (۶)

سلاااااااااااااااااام**

خوشحال میشم اشناییت..البته بیشتر خوشحالم که یه فوتبالی توی بیان پیدا کردم😂

من بارانا ام و ۱۷ سالمه.خب فوتبال چیز زیادی مهمیه برام..

البته لیورپول فنم...و استقلالی!

ولی تو هر لیگ یکیو ساپورت میکنم^^

 

عااااا ارسنالییی هستی پس**

شخصا لیگ جزیره رو از همه لیگا بیشتر دوست دارم..حالا از سبک بازی گرفته تا مربیا و بازیکناش و...

 

 

این قضیه حدید هم...من یک عدد عاشق فوتبال باشگاهیم..یعنی اصلا و ابدا نمیتونم با فوتبال ملی کنار بیام و حال نمیکنم:/(اینم سبکیه برای خودش )..و خب بالای پنجاه درصد از زیبایی فوتبال رو لیگ ها تشکیل دادن و..واقعا احمقانست این کار یکم..!

حالا یه لیگ جدید هم بزنن خیلی سال طول میکشه تا اعتبار به دست بیاره..اما مسئله اینه که تیمای بزرگ همچین کاری میخوان بکنن و این مسیرو هموار تر میکنه.البته کل تیم هم نه شاید..مدیرانِ تیم هایِ بزرگ..:)

 

 

+خوشحال میشم سر بزنی**

+فالو شدی💙💜

پاسخ:
خوشحالم از آشنایی باهات :)
سوپرلیگ که فعلا کنسل شد و حرفی نیست درباره‌ش.
درباره این که میگی تو هر لیگ یه تیمو ساپورت می‌کنی، به نظرم تجدید نظر کن!کار بسیار متناقض و بی‌معناییه. 

من اصلا خبر نداشتم

با این پست شما رفتم و درموردش خوندم

خیلی افتضاحه که!

اگه یه بازیکن فوتبال بودم قطعا افسردگی خیلی حاد می‌گرفتم با شنیدنش :/

پاسخ:
پروژه‌شون 48 ساعت بیشتر دووم نیورد و تو نطفه خفه شد و در نتیجه بازیکنا از افسردگی نجات پیدا کردن:))

سلام :) 

خوبین؟ 

من برگشتم :) 

الان تو سرم انگار داره هزارتا مورچه راه میره ولی بعدش باید بیام و پستتونو بخونم :)

پاسخ:
خوش برگشتین :))

من به عنوان یک آدم غیر فوتبالی به اون معنی که شما گفتید چه الان و چه پیشتر به دوستای فوتبالیم می‌گفتم شاید قبل‌ترها فوتبال زندگی بوده و مال همه ولی خیلی وقته دیگه اونطور نیست و فوتبال حرفه‌ای چیزی برای طرفداری نداره. در واقع فقط بازی پوله و نه هیچ چیز دیگه‌ای و این حرکت شاید یکی از واپسین میخ‌ها بر تابوت فوتبال برای همه باشه. و تازه این در مورد فوتبال حرفه‌ای دنیاست. توی ایران که دیگه ...

پاسخ:
خب کدوم سرگرمیه که پول توش با قدرت خیلی بیشتری از قبل وارد نشده باشه؟ و اگر همین پول نبود، فوتبال می‌تونست همچین گستردگی عجیبی پیدا کنه یا در حد همون گل کوچیک تو محله‌ها باقی می‌موند؟ شاید این تصور که «فوتبال قبلا یه رنگ و بوی دیگه‌‌ای داشت» ناشی از یه حس نوستالژی پرستی باشه! مثل آقاجون من که هنوزم که هنوزه معتقده شکلات کاکائویی‌هایی که اون اوایل تازه اومده بودن، مزه‌شون زمین تا آسمون با آشغالایی که الان هست فرق داشتن!

من رئالیم و البته تو جزیره آرسنالی...باید صبر کرد و دید چی میشه ولی به نظرم فوتبال یه مدته از اون شور‌ و هیجان قبلیش افتاده، بلکه برگرده اون حس و حالا

 

 

 

پاسخ:
این طرح که فعلا شکست خورد ولی اگرم اجرا میشد تنها نتیجه‌ای که نداشت همون برگشت هیجان به فوتبال بود.

اوهوم. ممکنه حق با تو باشه.

پاسخ:
:)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی